استان ها > گیلان

پژواک نوای “یاحسین” و سکوت مرز در دو سوی آستارا چای

برای تبیین مفهوم “مرز” ده‌ها تعبیر، تفسیر و تعریف وجود دارد که هیچ کدام از آنها در ایجاد حصار و دیوار بر باورهای دینی انسان ها کارساز نیست.

به گزارش ورگ، از زمانی که خداوند متعال انسان را آفرید، وظیفه خداشناسی در وجود او نقش بست و برای این مهم و هدایت او، رسالتی بر پیامبران تکلیف شد.

این رسالت با درک بیشتر جهان و پیشرفت سبک زندگی بشر تا پیامبر خاتم کامل تر شد و پس از وی دوازده امام وظیفه تبلیغ دین حضرت محمد مصطفی (ص)، «اسلام» را بر عهده گرفتند.

بی شک زندگینامه بسیاری از پیامبران و ائمه اطهار را ملت های اقصی نقاط جهان می دانند، ولی مؤمنان در دین مبین اسلام، زندگی پیامبران و امامان با نگاهی متفاوت می شناسند و از پیام های آنان در مقوله «خداشناسی» به گونه ای دیگر بهره مند می شوند.

با بررسی سرگذشت امامان، داستان قیام امام حسین (ع) به گونه ای دیگر ترسیم شده که این مهم سبب شده تا علاوه بر تسریع در مخابره پیام «آزادگی»، درس «ایثار و شهادت» بیشتر خودنمایی کند و نقش ویژه سیاسی و اجتماعی مرزها و سرحدها کم رنگ تر شود.

پیام قیام امام حسین (ع) در دهه های محرم و به خصوص «تاسوعا و عاشورا» و «اربعین» بیش از سایر مناسبت های دین مبین اسلام منتقل می شود و این اثرگذاری بر کسی پوشیده نیست، تا جایی که بنیانگذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) بر این نکته تأکید دارد: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است».

آیین ها و عزاداری ها در اقصی نقاط جهان با فرهنگ ها و آداب و رسوم خاص و منحصر به فرد ملت ها برگزار می شود و این آیین ها در نقطه صفر مرزی آستارا به گونه ای دیگر است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با حدود 94 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده است که از طریق مرز زمینی با کشور جمهوری آذربایجان، از طریق مرز ریلی با کشورهای اروپایی و از طریق مرز دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر مراودات تجاری، اقتصادی و اجتماعی دارد.

حدود 38.5 کیلومتر از این شهرستان مرز زمینی و حدود 18.5 کیلومتر دیگر نیز مرز دریایی است که سبب شده تا اتباع کشورهای حوزه قفقاز و اروپایی برای تردد یکی از مرزهای زمینی، دریایی و ریلی آستارا را انتخاب کنند.

محلاتی در شمال شهر آستارا و روستاهای خشکه دهنه، جلال آباد، باغچه سرا، قلعه، کشفی، حیران و ونه بین در خاک جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی و همجواری برخی محلات و روستاهای آستارای جمهوری آذربایجان واقع شده اند.

در بین این مناطق، رود «آستاراچای» واقع شده که به عنوان مرز بین المللی تقسیم کننده حریم دو کشور است.

بیشترین جمعیت جمهوری آذربایجان، همانند ایران اسلامی شیعه هستند و درصد بسیار کمی از برادران اهل تسنن در کنار برادران شیعه این دو کشور در صلح، آرامش و به خصوص امنیت زندگی می کنند.

مردم این دو کشور اشتراکات فرهنگی بسیاری را دارند و در مناسبت های مذهبی، به خصوص ایام محرم و صفر، نوای «یا حسین (ع)» و «یا اباالفضل(ع)» آنها که از گلدسته های مساجد و یا حرکت دسته های عزاداری در کوچه ها و خیابان های این مناطق بر می خیزد با درنوردیدن مرزها، به گوش رهگذران می رسد که نشان از جایگاه رفیع دین در پیوند قلب ها است.

کمتر کسی از آستارایی های تبعه دو کشور هستند که به کشور مقابل سفر نکرده باشند و با آیین ها و مشترکات دینی و فرهنگی همدیگر آشنا نباشند.

با فرا رسیدن ایام محرم، تعداد کثیری از زنان و مردان آذربایجانی با تردد از مرز زمینی آستارا که به صورت شبانه روز فعال است، خود را برای شرکت در عزاداری های سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) به مساجد این شهرستان می رسانند.

تعطیلی دو ماهه مجالس شادی در آستارای آذربایجان

سارا اسکندراف، زنی میانسال اهل آستارای جمهوری آذربایجان که با چشمان گریان به حرکت دسته های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در خیابان های آستارای ایران نگاه می کرد، در گفت و گو با خبرنگار ورگ، اظهار کرد: تا لحظاتی دیگر به آنسوی مرز بازمی گردم تا در عزاداری مسجد محله خودمان «بوم مسجدی» شرکت کنم.

وی با بیان اینکه عشق به امام حسین (ع) و برپایی آیین های عزاداری مردم دو خطه، پیوند دهنده فرهنگ ها است، ادامه داد: محرم در آنسوی مرز به شکل سنتی و همانند نسل های گذشته ما برگزار می شود و هر روز شور و حال بهتری به خود می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در آستارای آذربایجان 6 مسجد وجود دارد، گفت: از یکم محرم تا پایان ماه صفر، همه مجالس عروسی و شادی در منطقه ما تعطیل می شود و مردم علاوه بر عزاداری به توزیع نذورات می پردازند.

توزیع چهل روزه نذورات

زنی دیگر از آستارای آذربایجان که در حال خرید سربند یا حسین (ع) بود، گفت: حرکت دسته عزاداری در مسجد مرزی «روده کران» (محله ای آذری در نزدیکی رودخانه مرزی آستاراچای و همجوار با روستای باغچه سرای ایران) تقریبا به شکل آیین های آستارای ایران است.

وی با بیان اینکه عاشقان اباعبدالله الحسین(ع)، با به حرکت درآوردن دسته های عزاداری و اهتزاز پرچم های یا حسین (ع) و نواختن طبل و مرثیه سرایی، به سایر مساجد می روند و عزاداری می کنند، تصریح کرد: سربند را برای تعدادی از زنان محله می خرد.

وی اضافه کرد: در منطقه ما مردم به شکل خودجوش چهل روز نذورات از قبیل «شیرین چورک»، «خوراک جوجه» و «سوتی پلو» توزیع می کنند و هر روز این حال و هوا بهتر می شود.

برای عزاداری به ایران می آییم

رئوف که از جوانان اهل لنکران آذربایجان بود، به دلیل سرعت در بازگشت به کشورش و پیراهن سیاه منقش به «یا اباالفضل (ع)» توجه همه را به خود جلب کرد و در خصوص دلیل عجله اش، گفت: باید با سرعت از مرز بگذرد تا در آیین عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) مسجد محله خود در 60 کیلومتری آستارای آذربایجان بازگردد.

وی با اشاره به اینکه شهر لنکران مساجد زیادی را دارد، افزود: محرم در آستارای ایران حال و هوای دیگری دارد و این برای چندمین بار است که برای استفاده از این آیین معنوی به ایران می آیم و برای تاسوعا و عاشورای امسال به اتفاق 10 نفر از جوانان مسجد به آستارای ایرانی بازمی گردم.

رئوف، حذف ویزا برای اتباع آذری را از انسان دوستانه ترین اقدامات سران ایران برشمرد و تصریح کرد: حال و هوای لنکران هر روز حسینی تر می شود و جوانان زیادی در این آیین ها شرکت می کنند.

به گزارش ورگ، با نزدیک شدن به روز اربعین، حال و هوای آستارا به گونه ای دیگر می شود.

هزاران نفر از عاشقان امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفای ایشان، خود را از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و سایر مناطق به آستارای آذربایجان می رسانند تا با عبور از مرز، به سیل زائران بزرگ اربعین در کشورمان بپیوندند.

در سال گذشته بالغ بر 16 هزار نفر از مرز زمینی آستارا عبور کردند و خود را به جمع راهپیمایی کنندگان اربعین رساندند.

پیش بینی می شود این آمار در اربعین سالجاری به 20 هزار نفر افزایش یابد که این مسأله مستلزم ایجاد زیرساخت های بهتر و در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی در نقطه صفر مرزی آستارا، به خصوص پایانه و گمرک این شهرستان است.

گزارش: رامین بشرویه، خبرنگار ورگ – گیلان

You may also like...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code