استان ها > قزوین

آیا محل عوارضی «قزوین- تهران» نقطه حادثه‌خیز است؟

ورگ/قزوین در پی دریافت پیامی با محتوای «دیشب یک اتوبوس به عوارضی شماره ۲ قزوین، یا همان «عوارضی قزوین- تهران» زد و از اتوبوس جنازه درآوردیم. کیوسک‌ها را برداشتند، تابلو و و نور هم ندارد؛ تا الان بالای ۱۰ تا ماشین تصادف کردند و به سکوهای سیمانی خوردند» از سوی یکی از مخاطبان ورگ، این موضوع را از اداره کل راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و پلیس راه قزوین پیگیری کردیم.

جواد حق‌لطفی، مدیرکل راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در این خصوص به ورگ می‌گوید: همیشه تصادف یک علت تامه دارد که می‌تواند سرعت و سبقت غیرمجاز، خواب آلودگی، عدم توجه به جلو و صحبت با تلفن همراه باشد، راننده اشتباهی انجام می‌دهد که منجر به تصادف می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تصادف چند روز گذشته به‌دلیل خواب آلودگی و عدم توجه به‌جلو و برخورد عقب به جلوی اتوبوس با کامیون اتفاق افتاد و بعد از تصادف نیز اتوبوس به بلوک‌های سیمانی عوارضی برخورد کرد.

مدیرکل راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین خاطرنشان می‌کند: بلوک‌های سیمانی واقع در عوارضی در نقطه مورد نظر ایمنی دارد و آشکارسازی در عوارضی هم صورت گرفته است در غیراین‌صورت باید هر روز شاهد چندین تصادف در عوارضی باشیم.

وی تصریح می‌کند: شیارهای لرزاننده سطح جاده مانع خواب آلودگی رانندگان می‌شود، قبل از دماغه ضربه‌گیر، استوانه ایمنی، تابلوهای ایمنی و انتظامی، خطرنما و مسیرنما نصب شده است، ضمن اینکه سردرب عوارضی‌ها با شبرنگ آشکارسازی شده است. چراغ‌های چشمک‌زن نیز در ۲ طرف عوارضی نصب است.

حق‌لطفی اشاره می‌کند: علت تصادفات نمی‌تواند ایستگاه عوارضی باشد، ایستگاه عوارضی یک نقطه اجباری است و در تمام آزادراه‌های کشور در محل اخذ عوارضی دماغه و سازه‌های عوارضی وجود دارد.

وی بیان می‌کند: ما نمی‌توانیم ایستگاه ‌عوارضی را حذف کنیم، اگر عوارضی دماغه نداشته باشد جان کارکنان عوارضی به خطر می‌افتد. با توجه به الکترونیکی بودن بخشی از عوارضی «قزوین-تهران» این موضوع در وزارت راه در حال پیگیری است و به محض نهایی شدن شاید روزی سازه ایستگاه عوارضی جمع‌آوری شود ولی علت تصادفات اخیر وجود ایستگاه عوارضی نیست.

نقطه حادثه‌خیز فرمول دارد

مدیرکل راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین با بیان اینکه شاید از نظر مردم ۵ یا ۱۰ فقره تصادف زیاد باشد، اضافه می‌کند: نقطه حادثه‌خیز و پرتصادف تعریف دارد و باید تعداد تصادفات منجر به فوت، منجر به جرح و خسارت حساب و در فرمول قرار داده شود و اگر از عددی بالاتر باشد به آن نقطه، نقطه پرتصادف یا حادثه‌خیز می‌گوییم.

وی تصریح می‌کند: بر اساس گزارش مردم نمی‌توان نقطه‌ای را حادثه‌خیز بدانیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم، ضمن آن که عوارضی ایمن‌سازی شده است. برای خطای یک انسان و راننده نمی‌توان صورت مسئله را پاک  کرد. ایستگاه عوارضی باید وجود داشته باشد هرچند تا چند ماه قبل از مردم عوارضی دریافت می‌شد اما در آن دوربین و کنترل ترددشمار داریم.

عوارضی را نمی‌توان حذف کرد

حق‌لطفی ادامه می‌دهد: گشت مواد مخدر و کالای قاچاق پلیس در عوارضی‌ها مستقر هستند، علاوه بر آن تأسیسات دیگری هم در عوارضی وجود دارد بنابراین ایستگاه عوارضی قابل حذف نیست و راننده باید حواسش باشد و از آنجا ایمن عبور کند.

وی عنوان می‌کند: اگر سکوی سیمانی حذف شود، خودروها به ستون برخورد کرده و طاق عوارضی پایین می‌آید، پشت سکوها ستون‌هایی است که اگر نباشد کل عوارضی تخریب می‌شود.سکوی سیمانی

تصادفات به رفتار رانندگان بازمی‌گردد

سرهنگ فرهاد ذاکری‌منش رئیس پلیس‌راه استان قزوین هم بیان می‌کند: علت تصادفات را کارشناسان راهنمایی و رانندگی مشخص می‌کنند و باید بگوییم که علت عمده تصادفات به رانندگان باز می‌گردد و علت اصلی تصادفات خواب آلودگی راننده و عدم رعایت سرعت مطمئنه است.

وی به ورگ می‌گوید: عوارضی جایی است که کاملاً مشخص است، چراغ چشمک‌زن و علائم هشداردهنده دارد و راننده باید با سرعت مطمئنه حرکت کند. از حاشیه عوارضی رستوران و سوپرمارکت است. در عوارضی رانندگان باید مراقب باشند چون عابرین پیاده در آن تردد می‌کنند. عوارضی«قزوین-تهران» نقصی نداشته و روشنایی کامل دارد و بیشتر تصادفات به رفتار رانندگان بازمی‌گردد.

رئیس پلیس‌راه استان قزوین تصریح می‌کند: درهر تصادفی که اتفاق می‌افتد همکاران ما تجزیه و تحلیل و علت را احصا می‌کنند. در تصادف چند روز گذشته یک دستگاه اتوبوس در عوارضی «قزوین- تهران» راننده توجهی به مقررات نداشته و در این تصادف نقصی از راه مشاهده نشده است.

ذاکری‌منش اظهار می‌کند: هرچند بر ایمنی راه و وسایل نقلیه تأکید داریم اما نقش راننده بسیار مهم است و باید مقررات رانندگی را رعایت کنند.

وی بیان می‌کند: باید فرهنگ درست رانندگی کردن در مردم نهادینه و از مهدکودک آغاز شود؛ آزادراه« قزوین- تهران» چیزی کمتر از آزادراه‌های کشورهای دیگر ندارد و ایمنی دارد، کشورهایی که ۲ برابر کشورمان وسیله نقلیه دارند تصادفات آن‌ها کمتر است چون روی فرهنگ رانندگی کار کردند و رانندگانشان به قوانین احترام می‌گذارند.

به گزارش ورگ، اداره کل راهداری استان وظیفه نصب علائم هشداردهنده و تأمین نور کافی را بر عهده دارد که بنا به اظهارات مسئولان این اداره، این اقدامات انجام شده است؛ پلیس نیز علت عمده تصادفات این نقطه را عدم توجه رانندگان و خطای انسانی اعلام کرد. بر این اساس ضرورت دارد رانندگان همواره ضمن احترام به قوانین، سرعت مطمئنه را حفظ کنند تا جان خود و سرنشینان را به خطر نیندازند.

You may also like...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *